zondag 25 oktober 2009

#23!



Op 26 mei begonnen we bij het NA met z'n allen met 23-dingen. Eerlijk gezegd wist ik toen niet wat ik er precies van kon verwachten. Ik kende de enthousiaste verhalen van Albert over het 23-dingen programma dat door bibliotheken werd gebruikt en dat klonk goed. Een praktisch middel, samen leren, vooral door te doen, uit te proberen en ervaringen te delen. En zo meer begrijpen van web 2.0 en er ook mee kunnen werken. Dus toen de kans er was om je op te geven en om als coach te fungeren heb ik er niet lang over nagedacht maar me meteen aangemeld.

Het begin was even lastig. Een weg vinden door al het aanmelden, inloggen etc in combinatie met werkdeadlines. En dan ook nog proberen om coach te zijn een hele uitdaging. Ik had gedacht de zomervakantie te kunnen gebruiken voor een inhaalslag, maar het was zomaar weer augustus en nog steeds had ik het echte 23-dingen gevoel niet te pakken. Eigenlijk kwam dat pas in de tweede helft. Toen kwamen dingen aanbod zoals bijvoorbeeld Delicious. Een ding waardoor mijn leven echt makkelijker werd. Eindelijk een overal bereikbare plek voor mijn favorieten!

Wat ook hielp waren de 23-archiefdingen maandagmiddagen in de studiezaal. Dat was een manier om echt een beetje vaart te maken, samen metde andere deelnemers. En ook lukte het inloggen en aanmelden beter en begon ik me wat makkelijker door de dingen heen te bewegen. Dat is voor mij ook echt het absolute winstpunt. Ik kan sneller mijn weg vinden en zelf inschatten welke ontwikkelingen bij mij passen en waar ik verder mee wil. Of welke dingen 'nice to know'zijn, maar die ik aan mij voorbij laat gaan. Ik ben trouwens ontzettend blij dat ik met de pilotgroep mee heb kunnen doen. Het voeltalsof ik daardoor net op tijd ben om aan te haken bij alle ontwikkelingen die inmiddels binnen het NA en natuurlijk ook daarbuiten worden opgestart of in ontwikkeling zijn. Het geeft het gevoel deel uit te maken van een otnwikkeling van fysiek, naar hybride archief fysiek en digitaal. En soms durf ik ook al wel eens te denken aan web 3.0, wat dat wordt en hoe je daar eigenlijk nu al op zou moeten anticiperen.

Wat ik iedereen aanraad, die binnenkort met het programma begint; maak van 23-archiefdingen een vast item in je weekplanning. Achterop raken is frustrerend en als je eenmaal aan de gang bent en blijft leer je er meer van en is het ook leuker. Je ziet dan de verbanden. Ook het volgen van de vorderingen van je medecursisten op hun blogs helpt hierbij.

2 opmerkingen:

  1. Hupmarjanneke! Mooie schuilnaam heb je gekozen. Het was zeker aan het einde goed van toepassing, want het was even aanpoten. Maar je hebt het gehaald. Voor jou als newbie op het archief en als niet-archivaris was het misschien niet altijd even makkelijk, maar gelukkig heb je wel stug doorgezet en er je eigen krenten uitgehaald.
    Prachtig om je enthousiasme te lezen en dat je zelf aangeeft dat je gegroeid bent. Hulde :-)

    Hartelijk gefeliciteerd en tot maandag!
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. helemaal goed zo'n inloopmiddag, helaas lukt me dat echt niet! maar goed dat jullie dit organiseren. Ik ben wel lekker bezig nu in de voorjaarsvakantie, heerlijk mijn achterstanden in halen. het is werkelijk verslavend die 23 dingen!

    BeantwoordenVerwijderen